Digifair
عنوان محصول یا خدمات را وارد نمایید.

دسته بندی انـواع نمایشگاه ها

۲۱ بهمن ۱۴۰۲
دسته بندی انـواع نمایشگاه ها

در این مقاله آموزشی به شناخت انواع فضای نمایشگاهی خواهیم پرداخت.


بر اساس طبقه بندی صورت گرفته انواع نمایشگاه ها را می توان به چند دسته مختلف تقسیم کرد:




بازار:

از شش هزار سال پیش شروع شده است که به آنها بازار های مکاره می گویند.

نمایشگاههای محلی:

در یک محل یا شهر خاص برگزار می شود مثل پوشاک بهاره که در اسفند ماه هر ساله برگزار می شود.

نمایشگاههای منطقه ای:

در یک استان یا منطقه جغرافیایی انجام می شود.

نمایشگاههای ملی:

 توانمندیها و پیشترفت بازرگانی، صنعتی، تکنولوژی، فرهنگی و هنری یک کشور به نمایش در می آید.

نمایشگاههای بین قاره ای:

بین دو یا چند قاره جهان در کشوری خاص برگزار می شود.

نمایشگاههای بین المللی عمومی:

در این نمایشگاهها کالاهای مختلف اعم از مصرفی و سرمایه برای عموم به نمایش در می آید. نمایشگاه بین المللی بازرگانی تهران از آن جمله است در این نمایشگاهها تجارت واقعی صورت نمی گیرد.

نمایشگاه بین المللی تخصصی:

مدت برپایی آن کوتاه و کالاهای خاص و صنعت جانبی آن به نمایش در می آید. مثل نمایشگاه بین المللی چرم، لوستر ، ماشین و…

نمایشگاههای بین المللی اطلاعاتی:

آخرین تحولات تکنولوژیکی و دانش فنی به نمایش گذاشته می شود. معمولاً هر دو سال یا چهار سال یکبار برگزار می شود مانند نمایشگاه بین المللی انفورماتیک که در آلمان بر پا می شود.

نمایشگاههای اختصاصی کشورها:

این نوع نمایشگاهها به درخواست یک کشور و در کشور دیگری برگزار می شود که هدف آن بازاریابی است و تحکیم مناسبات اقتصادی و سیاسی را در بر دارد مثل نمایشگاه اختصاصی ایران در استرالیا.

نمایشگاههای عمومی:

نمایشگاههای عمومی همانطور که از اسمشان پیداست،‌در آنها عموم کالاها اعم از مصرفی و سرمایه ای در معرض نمایش گذاشته می شود. چنین نمایشگاههایی ممکن است در سطوح منطقه ای، کشوری و بین المللی برگزار گردد.

نمایشگاههای تخصصی:

نمایشگاههای تخصصی به منظور نمایش و عرضه گـروه خاصی از کالاها، مصرف کنندگان خاص و یا موضوع و فناوری خاص برگزار می شود. معمولا عمده بازدید کنندگان این گونه نمایشگاهها از متخصصین و دانشجویان ذیربط آن بخش از صنعت و خدمات می باشند.

نمایشگاههای اختصاصی:

نمایشگاههای اختصاصی بیشتر جهت عرضه کالاهای تولید شده داخلی در کشور های دیگر می باشد. این امر بیشتر به منظور تقویت و بهبود روابط تجاری میان کشورها مبداء و سایر کشورها صورت می گیرد.

برای موفقیت در چنین نمایشگاهی به هزینه تبلیغات بالایی نیاز می باشد که متاسفانه شرکت های ایرانی چنین هزینه هایی را اختصاص نمی دهند.

نمایشگاه EXPO:

نمایشگاه اکسپو بیشتر جنبه نمایشی داشته و به لحاظ بازرگانی عملا خنثی می باشند.

در این گونه نمایشگاهها به اهداف انسانی و اجتماعی و فرهنگی بیشتر توجه می شود و براساس موضوعی که انتخاب می گردد کشور ها و مشارکت کنندگان به طراحی و ساخت غرفه اقدام می نمایند و عمدتا سعی می کنند تا براساس موضوع و تم نمایشگاه توانمندی علمی، فنی، معماری، فرهنگ و تاریخ و … خود را به نحوی مقتضی و زیبا، ارائه نمایند.

 نمایشگاه عرضه مستقیم کالاها:

اینگونه نمایشگاهها در حال حاضر در دنیا از زمـره نمایشگاه های خارج شده است این نمایشگاهها با توجه به این که کالاهی مصرفی شهروندان را معمولا با قیمتی پایین تر عرضه می نمایند با ازدحام بازدید کننده مواجه هستند.

و بنوعی جشنواره فروش می باشند و نمایشگاههای فروش پوشاک، کتاب و لوازم مصرفی که استان های مختلف کشور برگزار می گردد از این دسته نمایشگاه می باشند.

نمایشگاههای مجازی Virtual trade shows:

این نمایشگاهها بصورت مجازی و با استفاده از فن آوری نوین و بر روی شبکه اینترنت انجام می پذیرد و با توجه به هزینه های برگزاری، محدودیت های زمانی، عدم نیاز به ساخت و ساز، سفر و اقامت و …. در حال گسترش می باشد اما نمی تواند بصورت کامل جایگزین نمایشگاههای دیگر گردد.

زیرا نیاز به دیدن و بررسی کالاهاو مذاکرات رو در رو، مورد توجه جدی بازرگانان و اصحاب صنعت می باشد.